vrijdag 1 mei 2015

borstvoeding vs flesvoeding de eeuwig durende discussie

Vandaag weer eens een wat langere blog.

Ik zie het dagelijks wel 100 keer langs komen via facebook of op welk mama forum dan ook. De discussie van flesvoeding vs borstvoeding. Normaal meng ik me er nooit in, hou ik de eer aan mezelf maar nu ga toch ook in er aan geloven en me in de hele flesvoeding vs borstvoeding discussie mengen.

Wat vind ik nou het beste???????
Heel eerlijk denk ik niet dat 1 van de 2 het beste is, ik denk dat het allebei goed is voor je baby en je gewoon moet doen wat je gevoel zegt (I know lekker cliché) maar hé zo denk ik er wel echt over.
Bij de eerste heb ik borstvoeding geven wel een hele maand lang ;) en eigenlijk alleen maar gekolfd en wat een drama vond ik dat zeg, de hele dag lang was ik bezig met voeding. Als de kleine sliep was ik aan het kolven en wanneer ik net alles opgeborgen had werd meneer wakker voor de voeding en zo bleef het cirkeltje rond gaan. Na een maand heb ik het afgebouwd en ben ik over gegaan op flesvoeding.
Bij de tweede heb ik meteen besloten om flesvoeding te geven. En wat blijkt??? er zit werkelijk waar totaal geen verschil bij beide kids, de 1 is niet sneller ziek als de ander en de 1 groeide ook niet sneller als een ander.

Tegenwoordig is kunstvoeding zo ontzettend goed gemaakt dat het geen schande meer is als je het geeft en is het ook daadwerkelijk goed voor de kids. En wat betreft de borstvoeding, de allerbelangrijkste voeding dat wat kunstvoeding inderdaad niet kan vervangen is de aller eerste moedermelk. Daar zitten zoveel antistoffen en zoveel goeds in voor de kleine. Maar goed dit heb je alleen de eerste paar dagen, daarna word het ''gewone'' melk.

Dit is dus mijn inzicht en idee van de hele flesvoeding vs borstvoeding discussie. En eigenlijk heel stiekem vind ik het zo ontzettend zonde dat iedereen elkaar altijd zo heftig aanvliegt op het moment de discussie word geopend. De moeder die borstvoeding geeft verdedigd de borstvoeding en het zelfde geld voor de moeder die flesvoeding geeft, maar dit is toch eigenlijk best logisch??? want als moeder maak je een bewuste keuze voor je kleine qua voeding wat jij denkt dat het beste is en waar jij je 100% goed bij voelt. Dat is wat moederschap inhoud doen wat JIJ als moeder het beste vind, luisteren naar je eigen gevoel. Dus op zich is het logisch dat je voor je eigen keuze opkomt. Maar om nou die keuze door iemand anders strot heen te duwen vind ik onnodig. Een moeder maakt haar eigen keuze niet voor niets.

Lieve mama's ik wens jullie allemaal een heel fijn weekend en geniet van je kids :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten