woensdag 18 maart 2015

Een roze gezin?? een wat? ja een roze gezin lees snel deze gastblog!

Deze week kreeg ik een mailtje binnen van Jessica met de vraag of ze een gastblog mocht schrijven over een wel heel interessant en up to date onderwerp. 

Natuurlijk vind ik dit helemaal goed en werd ik er zelf ook een beetje enthousiast over!

Het gaat over roze gezinnen wat zijn dat? gezinnen die bestaan uit twee papa's of twee mama's maar ook over de één ouder gezinnen of eigenlijk gewoon over alle gezinnen die net even een andere samenstelling hebben als wat iedereen gewend is. Al denk ik dat het anno 2015 eigenlijk (in mijn ogen) allemaal niet meer anders als anders hoort te worden gezien.

Jessica heeft hier een leuk initiatief in genomen door een wedstrijd te organiseren om een kleurboek te maken met kleurplaten voor alle soorten gezinnen dus niet het standaard huisje boompje beestje papa & mama plaatje maar gewoon van alles wat zoals het tegenwoordig is! 2 papa's, 2 mama's alleen een mama of alleen een papa, stiefouders noem het maar op. Ze wilt hiermee ervoor zorgen dat het ook voor kinderen als normaal word gezien en dat ze niet anders naar een kindje in de klas gaan kijken als hij thuis twee papa's of mama's heeft.
Ben je ook nieuwsgierig geworden en heeft het je interesse gewekt?? lees dan snel  onderstaande gastblog :)

Cijfertjes… Ik heb er niet zoveel mee. Nu een tijdje geleden kwam ik het cijfer 25 000 tegen. Dat is het geschatte aantal kinderen wat momenteel opgroeit in het roze gezin. Ze hebben dus ouders van hetzelfde geslacht. Eigenlijk zou het in Nederland de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Ah wel ja, je kan hier trouwen en sinds kort kunnen lesbische ouders beide juridisch ouder zijn. Echter viel me wel op dat als je gezin afwijkt van je standaard gezin je plots op vele vragen en meningen botst. Zelf ben ik lesbisch en ik heb een kinderwens. Nu komt er bij mij de vraag op, in wat voor maatschappij ik die kinderen (later) zal opvoeden. Een bevriende leerkracht vertelde me dat ze ook een kindje met twee mama´s bij haar in de klas had. Ze hadden met moeder dag een kleurplaat gekleurd en dit als presentje geven. Je weet wel, leuk bloemetje, gedichtje en een eigen ingekleurde kleurplaat. Nu was het zo de kleurplaten met twee mama´s helemaal niet zo gemakkelijk te vinden zijn. Vandaar dat de leerkracht zelf al knippend – plakkend aan de slag ging en zo toch een geschikte kleurplaat maakte. Dit vind ik zo mooi en lief gedaan. Wel ben ik verwonderd dat er zo weinig kleurplaten omtrent het roze gezin bestaan. Nu ik er zo over nadenk bestaan er ook weinig kleurplaten met een ouder gezinnen of samengestelde gezinnen. Anno 2015 is dit wel hoe de maatschappij gekleurd is. De gezinsdiversiteit viert hoog tij. Hier wil ik, samen met COC Limburg, verandering in brengen. Op 20 juni 2015 brengen we het kleurboek gezinsdiversiteit uit. Momenteel zijn we volop bezig met de hieraan gekoppelde wedstrijd. Iedereen mag een kleurplaat ontwerpen en insturen. De 10 leukste vormen dan het uiteindelijke kleurboek. De winnaar staat op de cover en gaat lopen met een bon ter waarde van 100 euro bij peter van Ginkel!Hoe het kleurboek er uiteindelijk zal uitzien, dat weten we nog niet. En dat maakt het ook zo mooi en verassend. Iedereen geeft zijn eigen draai en interpretatie eraan. Ik ben in ieder geval al heel enthousiast over het kleurboek! Wedstrijd volgen / kleurboek informatie http://www.veiligeschoollimburg.nl/component/content/article/18.html
https://www.facebook.com/events/429011327276849/

Voor nu iedereen een fijne avond!

liefs,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten